Dyscalculie


Dyscalculie wil zeggen dat je ondanks een minstens gemiddelde* intelligentie toch veel moeite hebt om sommen te automatiseren en rekenregels en stapjes te onthouden. Het isĀ vervelend om dyscalculie te hebben, niet alleen reken je langzaam, maar je maakt ook veel fouten of vergeet steeds weer hoe je bepaalde sommen moet uitrekenen.

Bovendien voel je je vaak onzeker of zelfs dom over alles wat met getallen te maken heeft. Soms herkent de omgeving het niet bijvoorbeeld als de resultaten op CITO toetsen niet zwaar onvoldoende zijn of alsĀ een leerkracht denkt dat als de leerling maar beter zijn best zou doen, het beter zou gaan.Gelukkig is er tegenwoordig veel kennis over wat je kunt doen als je dyscalculie hebt.

Met wat maatregelen zoals het vaker gebruiken van een rekenmachine, een opzoekboekje met rekenfeiten en extra tijd bij toetsen en deskundige hulp is het goed mogelijk om voldoende van rekenen en wiskunde te leren en minder bang te zijn als er gerekend moet worden.

 

*Dit wil meestal zeggen dat er geen andere leerproblemen zijn en er geen problemen zijn met onthouden of toepassen van kennis zonder cijfers

Herkennen

Hoe herken je als ouder of je kind mogelijk dyscalculie heeft:

  • het kind maakt veel fouten in kleine sommen
  • het kind blijft langer dan leeftijdsgenoten op zijn vingers tellen
  • soms gaat het automatiseren van tafels beter dan van plus- en minsommen
  • na een instructie weet een kind hoe het sommen moet uitrekenen maar de dag erna is hij of zij het weer vergeten
  • er zijn geen taalproblemen
  • er lijkt weinig vooruitgang te zijn op het gebied van rekenen
  • soms draaien kinderen getallen om; 27 wordt 72 bijvoorbeeld

Extra informatie

Boeken