Dyscalculie

Dyscalculie wil zeggen dat je heel veel moeite hebt om rekenfeiten zoals de sommen t/m 20, kloktijden en tafels uit je hoofd te leren. Het begrijpen wat getallen betekenen is lastig en bij verhaalsommen lukt het onvoldoende om te zien hoe je die moet aanpakken. De rekenproblemen blijven zelfs met intensieve hulp bestaan. Dyscalculie komt voor bij allerlei soorten kinderen en volwassenen en kan samen gaan met andere diagnoses zoals ADD en dyslexie. Ook bij hoogbegaafde kinderen en volwassenen komt dyscalculie voor.

Het is vervelend om dyscalculie te hebben, niet alleen reken je langzaam, maar je maakt ook veel fouten of vergeet steeds weer hoe je bepaalde sommen moet uitrekenen.

Bovendien voel je je vaak onzeker of zelfs dom over alles wat met getallen te maken heeft. Soms herkent de omgeving het niet bijvoorbeeld als een leerkracht denkt dat als de leerling maar meer zijn best zou doen, het beter zou gaan. Gelukkig is er tegenwoordig veel kennis over wat je kunt doen als je dyscalculie hebt. Met wat maatregelen zoals het vaker gebruiken van een rekenmachine, een opzoekboekje met rekenfeiten, extra tijd bij toetsen en deskundige hulp is het goed mogelijk om voldoende van rekenen en wiskunde te leren en minder bang te zijn als er gerekend moet worden. Op onze praktijk begeleiden wij kinderen, jongeren en volwassenen met rekenproblemen en zorgen wij ervoor dat zij stappen vooruit maken.

Herkennen

Hoe herken je of iemand mogelijk dyscalculie heeft?

Iemand met dyscalculie:

  • maakt veel fouten bij rekenen en wiskunde;
  • blijft langer dan leeftijdsgenoten op zijn vingers tellen bij sommen t/m 20 of tafels;
  • maakt fouten bij het noteren of uitspreken van getallen; 27 wordt 72 bijvoorbeeld;
  • heeft vaak moeite om de kloktijden vlot te benoemen;
  • vergeet bij het rekenen of wiskunde snel weer wat net is uitlegt;
  • heeft vaak moeite om zelfstandig sommen te maken;
  • begrijpt bij redactiesommen niet hoe ze moeten worden opgelost;
  • laat maar weinig vooruitgang zien op het gebied van rekenen;
  • probeert situaties waarin moet worden gerekend te vermijden;
  • heeft de rekenproblemen niet omdat het te weinig heeft geoefend of door andere problemen.

Extra informatie

Boeken